Småbruket studenthytte

Småbruket studenthytte

Bilde av Småbruket forfra

Småbruket er en tømmerhytte som ligger vakkert til midt i Bærumsmarka og eies av Foreningen Blindern Studenterhjem. Den er omkranset av gode tur- og skimuligheter som kan gi flotte naturopplevelser.

For dem som trives best inne, varmer peisen i den store stua, mens badstuen gjør seg klar i kjelleren. Det er et godt utstyrt kjøkken som gir gode matlagingsmuligheter.

Småbruket passer til kollokvieturer, rekreasjon, klasseturer og til alle som ønsker et avbrekk fra byens mas og jag. En meget stor stue gjør muligheter for mange ulike aktiviteter.

Hytta leies ut til studentforeninger, kollokviegrupper, bedrifter, vennegjenger og andre.

Fasiliteter

Beliggenhet og ankomstmuligheter

Sommerløype
Se kart nedenfor for anbefalte løyper. Trykk på løypen for beskrivelse.
Vintertraseer
Se https://www.skiforeningen.no/marka/kart/ for oppkjørte skiløyper. Hytta ligger like ved Brunkollen - se kartet under for posisjon. Den store grusveien fra Fossum til Brunkollen er også måkt og kan brukes som gangvei.
Kjøretillatelse
Det er ikke anledning å kjøre bil frem til hytta/Brunkollen. Nærmeste parkering er angitt på kartet nedenfor. Løvenskiold Skog innvilger dessverre ikke kjøretillatelser på veiene til leietakere.

Vis Småbruket i et større kart

Leie Småbruket

Priser for leie av Småbruket

For beboere ved Blindern Studenterhjem gjelder egne priser. Gamle beboere (GB-ere) ved studenterhjemmet får pris tilsvarende SiO-medlemmer.

Tidsbestemmelser

Man kan oppholde seg på Småbruket frem til senest kl 14. Småbruket er tilgjengelig for leie fra kl 15. Det kan om mulig avtales andre tidspunkter ved spesielle behov.

Reservasjonsdepositum

Et reservasjonsdepositum tilsvarende minstepris må betales senest en uke etter reservering av hytta. Du har da gjort endelig reservering. Dette må være innbetalt før nøkkel kan hentes. Ved reservasjoner rett før utleiedato kan depositumet evt. betales kontant ved henting av nøkkel.

Vis flere bestemmelser om depositumet

Henting av nøkkel og kontrakt

En uke før avreise tar du kontakt med utleieansvarlig, (send mail til hyttestyret@gmail.com), for å avtale overlevering av nøkkel, samt skrive under en leiekontrakt.

Etter turen tar du kontakt med utleieansvarlig for å levere tilbake nøkkel. Du må også opplyse hvor mange personer som brukte hytta samt hvor mange vedsekker som er brukt.

Se leiekontrakt (Vi har kontrakter liggende klare, så du trenger ikke å ta med.)

Pakkeliste

For hver enkelt:

• Gode sko
  • Sovepose (Det er ikke dyner på hytta.)
  • Skift og varme klær
  • Drikke (Men er vann på hytta)
  • Evt. vann på turen opp
  • Håndkle (Dusj/badstue på hytta)
  • Toalettmappe

Annet som kan komme nyttig med:

• Hodelykt
  • Mobillader
  • T-banekort og penger (Brunkollen Turisthytte har automatsalg av diverse godsaker og av og til utsalg av mat.)

For gruppa:

• Nøkkelen til hytta!
  • Mat/snacks for turen

Ting det ofte er på hytta, men som kan være greit å ta med hvis man vil være sikker:

• Telyst/stearinlys o.l.
  • Fyrstikker

Ofte stilte spørsmål

Er det strøm på hytta?
Ja, det er strøm i hele hytta, også i annekset.
Er det innlagt vann?
Nei, men det er borrebrønn rett utenfor hytteveggen med vannpumpe som tilbud vann både sommer og vinter. Om vinteren kan man oppleve at denne har fryst, men da er det kun nødvendig å smelte snø og helle kokende vann over røret som kommer opp av bakken.
Må vi ta med egen ved?
Det er masse ved i kjelleren på hytta, så dette skal ikke være nødvendig. Vedsekkene er 60-liters sekker.
Hvor lang tid tar det å gå opp til hytta?
Fra Skytterkollen kan man regne ca. 40-60 minutter om sommeren. Fra Ila (der bussen stopper) til Skytterkollen tar det ca. 10 minutter. Om vinteren bør man beregne mer tid - kanskje opp mot 2 timer dersom det er mørkt, mye nysnø, is på bakken og andre mer krevende forhold.
Hvordan kommer vi oss til Skytterkollen fra Ila?
Fra buss-stoppen skal man gå opp mot høyre side av fengselet. Før man kommer til idrettsbanen der skal man krysse rett gjennom skogen oppover, helt til man kommer til en vei. Der skal man følge veien til venstre til man kommer til parkeringsplassen (som er Skytterkollen). Stien man skal følge derfra begynner på venstr side rett før man ankommer parkeringsplassen.
Hvor mange kan man være på hytta?
Selv om det kun er 34 "offisielle" soveplasser, er det fremdeles et par ekstra madrasser, sofa i stua og mulig å sove på gulvet. Vi har vært over 50 stk til overnatting på arrangert tur.
Trenger vi ta med toalettpapir?
Nei, dette skal det være masse av på hytta. Skulle det være tomt i boden, ring hyttestyret så sier vi hvor dere finner mer.
Hva slags kjøkkenmaskiner er det på hytta?
Hytta er utstyrt med ovn, kokeplater og kjøleskap. I tillegg er det visp, kaffemaskin og vannkokere. Det er dessverre ikke fryser eller oppvaskmaskin (ikke innlagt vann).

Ledige datoer for utleie

Her er en oversikt som viser hvilke dager hytta er reservert/utleid.

Kontakt oss

Dersom du er interessert i å leie Småbruket, eller har andre henvendelser, kontakt oss gjerne på e-post.

Alle reservasjoner må sendes per e-post.

Send helst e-post med mindre det haster
hyttestyret@gmail.com
Utleiesjefer