A: For beboere generelt
- Alle Brukets beboere har tilgang til studentkjøkkenet. Kjøkkenet kan midlertidig stenges ved f.eks arrangementer, vasking, eller liknende, eller jfr. pkt. B.3 og B.8
- Beboere som benytter seg av kjøkkenet har plikt til å rydde og vaske etter seg. Kjøkkenutstyr skal vaskes opp, og lånt utstyr skal leveres tilbake. Om søppelkasser er fulle, skal disse tømmes.
- Ved bruk av kjøkkenet må man være spesielt påpasselig i forhold til brannalarm. Utløses denne under bruk av kjøkkenet, blir beboeren selv belastet for utgifter dette medfører, og risikerer å miste sine rettigheter til bruk av studentkjøkkenet.
- Beboere som benytter kjøkkenet skal melde til studentkjøkkenoppmann, vedlikehold og/eller administrasjonen dersom de oppdager vesentlige mangler ved kjøkkenet, eller selv er skyld i at dette oppstår.
- Beboere som ønsker å reservere kjøkkenet, eller å benytte det til et arrangement, må rette skriftlig søknad til Kollegiet. Ved arrangementer gjelder også egen instruks. Søknad om arrangementer med eksterne må rettes til Kollegiet.
- Dugnaden vasker hver lørdag.
B: For studentkjøkkenoppmann
- Studentkjøkkenoppmann ansettes av Kollegiet for ett semester av gangen, fra 15.august til 31.desember og 1.januar til 15.juni..
- Studentkjøkkenoppmann innrømmes dugnadsfri
- Studentkjøkkenoppmann kan i samråd med Kollegiet og administrasjonen låse kjøkkenet fra 23:00 til 08:00 i forbindelse med større arrangementer om det anses som nødvendig for å opprettholde ro og renhold på kjøkkenet. Det skal da gis et skriftlig varsel med en frist på 24 timer før kjøkkenet kan stenges.
- Studentkjøkkenoppmann har ansvar for utlån av kjøkkenutstyr. Beboere kan låne dette ved å henvende seg til oppmannen. Oppmannen låner ut etter eget skjønn og følger opp at utstyret blir levert tilbake og er i stand. Oppmannen kan også kreve depositum for utlån av utstyr.
- Studentkjøkkenoppmann har ansvar for innkjøp og påfyll av basis- og forbruksvarer. Oppmannen skal søke Foreningens- eller Kollegiets fordeling om midler til dette.
- Studentkjøkkenoppmannen skal i samråd med Dugnaden gjennomføre minst én nedvask av studentkjøkkenet i semesteret.
- Studentkjøkkenoppmann kan, i samråd med Kollegiet og administrasjonen , stenge studentkjøkkenet dersom reglene for bruk av studentkjøkkenet er misligholdt. Det skal da gis et skriftlig varsel med en frist på 24 timer før kjøkkenet kan stenges. Dersom årsaken til stenging ikke er i orden etter fristens utløp, kan kjøkkenet stenges av frem til dugnaden eller studentene selv har ordnet det.
Vedtatt av Kollegiet 20.09.10
Vedtatt av Kollegiet 05.11.12
Endret og vedtatt av Kollegiet 27.01.14
Endret og vedtatt av Kollegiet 19.05.14
Endret og vedtatt av Kollegiet 07.11.16
Endret og vedtatt av Kollegiet 04.04.18
Endret og vedtatt av Kollegiet 13.05.19
Endret og vedtatt av Kollegiet 11.04.21
Endret og vedtatt av Kollegiet 06.06.22
Endret og vedtatt av Kollegiet 21.11.22
Endret og vedtatt av Kollegiet 01.05.23
Endret og vedtatt av Kollegiet 13.01.25