1. Blindern Studenterhjems bibliotek har egne regler og eget regnskap. Institusjonen er underlagt hjemmet med Kollegiet som høyeste instans.
  2. Den daglige driften av Biblioteket og biblionette er underlagt Bibliotekaren og Lesesalinspektøren.
  3. Lesesalinspektøren ansettes av Kollegiet for perioden 15. august til 31. desember, og 1. januar til 15. juni.
  4. Lesesalinspektøren sin primæroppgave er å holde biblioteket og biblionette i orden. Samt å påse at reglement for lesesalen følges.
  5. Lesesalinspektøren skal sørge for at det hersker nødvendig arbeidsro på lesesalen.
  6. Lesesalinspektøren skal sørge for at det gjennomføres lufting i løpet av semesteret.
  7. Lesesalinspektøren skal sørge for at lesesalplassene blir ryddet når dette er særlig påkrevd.
  8. Vedkommende skal sørge for at beboerne informeres dersom biblioteket og biblionette stenges ved større arrangementer.
  9. Hvert semester skal Lesesalinspektøren foreta støvtørking av bibliotekets bøker og reoler.
  10. Salg og fjerning av bøker skal gjøres i samråd med Bibliotekaren og Boligkonsulent (arkivar).
  11. Lesesalinspektøren skal i samråd med Bibliotekaren gjennomføre Biblioteksdugnad én gang i semesteret, fortrinnsvis i september og i februar. På denne dugnaden skal reolene på biblioteket og i biblionette vaskes. Vaskingen bør gjennomføres på en lørdag. Hyller og lister vaskes og bøkene tørkes med tørre kluter. Dato for vasking må offentliggjøres minimum 5 dager før gjennomføring.
  12. Lesesalinspektøren har fast plass på lesesalen. Ved fravær av lengre varighet, plikter oppmannen å sørge for tilsetting av en stedfortreder.
  13. Lesesalinspektøren skal dele ut tilgjengelige antall faste lesesalplasser hvert semester. Jf. pkt. 8 i “Reglement for Biblioteket og Lesesalen”.
  14. Stillingsinnehaveren innrømmes dugnadsfri for semesteret.
  15. Lesesalinspektøren skal i slutten av hvert semester levere rapport til Kollegiet med en oversikt over virksomheten i inneværende semester. Rapporten godkjennes av Kollegiet og sendes videre til Daglig Leder. 



Vedtatt av Kollegiet 27.10.81
Revidert og vedtatt av Kollegiet 06.06.94
Revidert og vedtatt av Kollegiet 01.11.99
Revidert og vedtatt av Kollegiet 18.03.02
Revidert og vedtatt av Kollegiet 08.12.03
Revidert og vedtatt av Kollegiet 15.11.10
Revidert og vedtatt av Kollegiet 05.11.12
Revidert og vedtatt av Kollegiet 06.05.13
Revidert og vedtatt av Kollegiet 04.04.18
Revidert og vedtatt av Kollegiet 08.11.18
Revidert og vedtatt av Kollegiet 05.05.21
Revidert og vedtatt av Kollegiet 13.09.22
Revidert og vedtatt av Kollegiet og Styret v/Blindern Studenterhjem 04.09.23