01

S T A T U T T E R   F O R

 

B L I N D E R N   S T U D E N T E R H J E M

 

 

I. FORMÅL

 

Blindern Studenterhjem er en fri og uavhengig stiftelse, grunnlagt ved gaver fra private og tilskudd fra staten, samt fra Oslo og Aker kommuner,  Stiftelsens formål er å eie og drive eiendommen Blindernveien 41, Oslo, som et godt hjem for akademisk ungdom.  Utover dette har stiftelsen verken i religiøs, politisk eller annen retning noe særformål.

 

 

II. RÅDET

 

a.         Rådet består av sytten eller atten medlemmer.

b.         Rådet sammensettes på følgende måte:

1.  To medlemmer oppnevnt av Det akademiske kollegium ved Universitetet i Oslo.

2.  Syv medlemmer valgt av Rådet selv for et tidsrom av fem år.  Den sammenhengende funksjonstid for de under 1 og 2 nevnte medlemmer av Rådet kan ikke overstige ti år.

3.  Den til enhver tid fungerende Husfar.

4.  De til enhver tid seks fungerende medlemmer av Blindern Studenterkollegium, og eventuelt studentvalgt styremedlem.

5.  De ansattes representant i styret, jfr. Vb nr. 4.

6.  Dessuten har daglig leder møte- og talerett.

c.         Rådet holder hvert år sitt årsmøte innen utløpet av april.  Rådsmøter holdes ellers så ofte formannen eller minst fire medlemmer av Rådet finner det påkrevet.

d.         Rådet er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av medlemmene, deriblant enten formannen eller viseformannen, er tilstede.  Rådets avgjørelser fattes med alminnelig flertall.  I tilfelle av stemmelikhet, gjør formannens stemme utslaget.

e.         Rådet kan bare treffe endelige vedtak i saker som har vært angitt i møteinnkallingen.

f.         Innkalling til rådsmøter skal skje skriftlig med minst åtte dagers varsel.

g.         Over rådets forhandlinger føres egen protokoll.

 

 

III. RÅDETS OPPGAVER

 

På årsmøtet behandles:

a.         Styrets beretning

b.         Revidert regnskap med revisors beretning.  Rådet godkjenner regnskapet, og treffer beslutning om anvendelse av eventuelt overskudd.  Årsberetning og regnskap med revisjonsberetning skal hvert år innsendes til Det akademiske kollegium ved Universitetet i Oslo og Fylkesmannen i Oslo og Akershus innen utløpet av april.

c.         Valg.  Rådet velger rådsmedlemmer, jfr. II b nr. 2, formann og viseformann, jfr. IV,  styremedlemmer, jfr. V b nr. 1 og revisor.

d.         Andre saker som har vært behandlet av styret og som styret eller noe enkelt styre- eller rådsmedlem ønsker å forelegge for Rådet.

 

Rådet velger Husfar.  Vedkommende velges for en periode på fem år og kan gjenvelges for perioder av inntil tre år.

 

Beheftelse eller salg av stiftelsens faste eiendommer kan bare finne sted med samtykke fra Rådet.

 

 

IV. FORMANN OG VISEFORMANN

 

Rådet velger hvert år, på sitt ordinære årsmøte, formann og viseformann blant de rådsmedlemmer som er nevnt i II b nr. 1 og 2, og ikke er styremedlemmer.  Ved stemmelikhet avgjøres formannsvalget ved loddtrekning.

 

Formannen, eller, ved hans forfall viseformannen, representerer og forplikter sammen med styrets formann stiftelsen utad.

 

 

V. STYRET

 

a.         Til å lede stiftelsens virksomhet velges et styre på sju medlemmer.

b.         Styret sammensettes på følgende måte:

1.  Tre medlemmer valgt av Rådet blant de rådsmedlemmer som er nevnt under II b nr. 1 og 2.  Disse medlemmene velges for to år av gangen, og deres sammenhengende funksjonstid i styret kan ikke overstige åtte år.
Rådet velger også ett varamedlem for disse styremedlemmene.

2.  To studenter valgt av Blindern Studenterkollegium hvorav minst en blant Kollegiets egne medlemmer. Kollegiets observatør i styret er vara for disse representantene.

3.  Den til enhver tid fungerende Husfar.

4.  Et medlem valgt av og blant de ansatte for to år av gangen.

5.  Dessuten har daglig leder og Præces møte- og talerett.

c.         Husfar fungerer som styrets formann hvis Rådet ikke bestemmer noe annet.

d.         Styret er beslutningsdyktig når minst fire medlemmer, deriblant formannen, er til stede. Avgjørelser treffes med alminnelig stemmeflertall.  Ved stemmelikhet gjør formannens stemme utslaget.  Er det dissens i styret kan mindretallet kreve at saken skal fremlegges for Rådet.

e.         Styret holder møter så ofte formannen eller to av de øvrige medlemmer finner det påkrevet.

f.         Over styrets forhandlinger føres egen protokoll.

 


 

VI. HJEMMETS DRIFT

 

a.         Styrets oppgaver.
Styret skal påse at stiftelsens formål oppfylles.
Styret fastsetter budsjett, pensjonspriser og lønninger, og sørger for at det føres regnskap for stiftelsen.
Styret skal nøye følge Hjemmets drift, sørge for forsvarlig vedlikehold av anlegget og påse at driften foregår så rasjonelt og økonomisk som mulig.
Styret ansetter daglig leder.

 

b.         Daglig leders oppgaver.
Daglig leder skal forstå den løpende drift av Hjemmet innenfor de retningslinjer og pålegg styret gir.  Saker av uvanlig art eller stor betydning skal forelegges for styret. Daglig leder skal sørge for at driften skjer så effektivt som mulig innenfor stiftelsens formål, slik at pensjonsprisen kan holdes konkurransedyktig, og driften sikres på lang sikt.  Daglig leder skal ha jevnlige møter med representanter for Kollegiet for å diskutere saker som er av betydning for studentene.

 

 

VII. BLINDERN STUDENTERKOLLEGIUM

 

Studentene på Hjemmet velger seks tillitsmenn som sammen utgjør Blindern Studenterkollegium. Kollegiet avgjør spørsmål vedrørende beboernes personlige forhold på og til Hjemmet og tjener som mellomledd mellom beboerne og Hjemmets administrasjon, styre og Råd. Kollegiets avgjørelser kan bringes inn til overprøvelse for styret av den avgjørelsen angår, og eventuelt for Rådet, jfr. V d. For Kollegiet gjelder egne statutter som godkjennes ved uravstemning blant Hjemmets beboere med 2/3 flertall.

 

 

VIII.  ENDRINGER AV STATUTTER

 

Forandringer av ovenstående statutter besluttes av Rådet. For gyldig beslutning kreves det at minst elleve av Rådets medlemmer stemmer for endringsforslagene.

 

Endringene tar til å gjelde fra 01.05.1993, og Rådet kan beslutte overgangsordninger for gjennomføring av nye valgregler.

 

 

Vedtatt av Rådet mars 1972

Endret                05.04.1973

"                         13.02.1975

"                         28.03.1979

"                         22.04.1982

"                         22.04.1993

"                         26.04.1994

”                         29.04.1998

”                         24.04.2007