33

INSTRUKS FOR BIBLIOTEKAREN OG BIBLIOTEKSUTVALGET

 

1.      Blindern Studenterhjems bibliotek har egne regler og eget regnskap. Institusjonen er underlagt hjemmet med Kollegiet som høyeste instans.

 

2.      Den daglige driften er underlagt en bibliotekar. Vedkommende ansettes av Kollegiet for perioden 15. august til 15. juni. Det er gjensidig oppsigelsesfrist på en måned. Styret fastsetter bibliotekarens godtgjørelse. Per i dag gis dette som 12,5 % reduksjon i pensjonsprisen.

 

3.      Bibliotekaren fungerer også som skapoppmann. Retningslinjer for disse oppgavene står i egen instruks.

 

4.      Bibliotekarens oppgaver er å holde biblioteket og biblionette i orden. Særlig skal vedkommende:

 

a.      rydde og ordne i hyllene

b.      påse at håndbøker, faglitteratur og oppslagsverk settes tilbake på plass i hyllene etter bruk

 

c.      kontrollere utlånene

 

d.     føre bibliotekets regnskap

 

e.      kjøpe inn nye bøker og abonnere på tidsskrifter

 

f.       sørge for innbinding av tidsskriftårganger og reparasjon av slitte bind

 

g.      opprette lesesirkler

 

h.      prøve å skaffe bøker og tidsskrifter som gaver til biblioteket

 

i.        sørge for at biblioteket og biblionette stenges ved større arrangementer

 

j.        sørge for økonomiske midler til bibliotekets drift

 

k.      en gang i året foreta støvtørking av bibliotekets bøker og hylle

 

l.        salg og fjerning av bøker skal gjøres i samråd med arkivaren

 

 

5.      Han skal også sende innberetning til "Blindernåret" om bibliotekets stilling m.h.t. utlån, antall bind og økonomi.

 

6.      Bibliotekaren fører regnskap over bibliotekets aktivitet i samarbeid med administrasjonen.

 

7.      Bibliotekaren velger selv sitt bibliotekutvalg blant beboerne, og er utvalgets leder. Utvalget samarbeider og kommer til enighet om boksamlingens tilvekst og valg av magasin.

 

8.      Kollegiet utnevner hvert semester en lesesalsinspektør som er underlagt Bibliotekutvalget. Lesesalsinspektøren har egen instruks vedtatt av Kollegiet.

 

9.      Bibliotekaren skal i tråd med sedvane avholde biblioteksauksjoner minst en gang per år. Auksjonen skal avholdes senest i løpet av september, etter avtale med administrasjonen og dugnaden. På biblioteksauksjonen kan gjenstander fra skap, møbel-, sykkel-, og skikjeller som fremstår eierløse eller som er gjenglemte av tidligere beboere auksjoneres bort. Auksjonen og oppryddingen må varsles i god tid. Ved gjennomgang av kjellerne må det medbringes en liste over beboere og beboere i permisjon. Auksjonen bør samordnes med klipping av skap, slik at innholdet i klipte skap kan selges samtidig.

 

10.  Etter auksjonen skal det som ikke blir solgt legges ut for allment salg (f.eks Finn.no). Gjenstandene skal fortrinnsvis selges, men det som ikke kan selges eller gis bort skal kastes av bibliotekaren med hjelp av dugnaden. En eventuell tvist mellom opprinnelig og ny eier anses som en tvist mellom den opprinnelige eieren og administrasjonen da det er Bruket som har ekstingvert den opprinnelige eiers rett

 

11.  Biblioteksutvalget skal gjennomføre Biblioteksdugnad èn gang i semesteret, fortrinnsvis i september og februar.  I den forbindelse skal Bibliotekar søke Kollegiet om en dugnadsfri hvert semester for hver av deltagerne fra Biblioteksutvalget (ekskludert seg selv). På denne dugnaden skal reolene på biblioteket og i biblionette vaskes. Vaskingen bør gjennomføres på en lørdag. Dato for vaskingen må offentliggjøres i god tid. Hyller og lister vaskes og bøkene tørkes med tørre kluter. Bibliotekaren kan spørre dugnaden om hjelp til gjennomføringen. Dato for vasking må offentligjøres 5 virkedager før gjennomføring.

 

12.  Bibliotekaren skal i slutten av hvert semester levere rapport til Kollegiet med en oversikt over virksomheten i inneværende semester. Rapporten godkjennes av Kollegiet og sendes videre til Daglig Leder.

 

Vedtatt av Kollegiet 27.10.81

Revidert og vedtatt av Kollegiet 06.06.94

Revidert og vedtatt av Kollegiet 01.11.99

Revidert og vedtatt av Kollegiet 18.03.02

Revidert og vedtatt av Kollegiet 08.12.03

Revidert og vedtatt av Kollegiet 15.11.10

Revidert og vedtatt av Kollegiet 05.11.12

Revidert og vedtatt av Kollegiet 06.05.13

Revidert og vedtatt av Kollegiet 04.04.18