REGLEMENT FOR BIBLIOTEKET OG LESESALEN
1. Alle studenter som bor på Studenterhjemmet har rett til å låne bøker på Biblioteket.
2. Man kan låne opp til 5 bind av gangen. Lånetiden er tre uker. Litteratur stemplet "utlånes ikke" må aldri bringes med til rommene. Bibliotekaren kan både dispensere fra, og utvide begrensninger gitt dette punktet.
3. Enhver som låner med seg bøker ut av Biblioteket, plikter å føre eget navn, forfattere og titler, samt utlånsdato inn i utlånsprotokollen. Når bøkene leveres tilbake, skal man påføre innleveringsdato og la bøkene ligge ved protokollen.
4. Utlån fra Biblionette skjer ved henvendelse til Bibliotekaren.
5. Låntakeren er ansvarlig for at bøkene leveres tilbake i uskadd stand. Understrekninger og notater i Studenterhjemmets litteratur er forbudt.
6. Biblioteket er Hjemmets lesesal. Dets håndbøker skal settes tilbake i hyllene straks etter bruk. Man plikter også å holde orden på eget studiemateriell.
7. Lesesalsreglementet håndheves av en Lesesalsinspektør etter egen instruks.
8. Lesesalen har 32 plasser, hvorav opptil ti plasser deles ut i starten av hvert semester som faste plasser av lesesalsinspektøren. Fast plass innebærer at bøker og annet studiemateriell kan bli værende igjen på plassen gjennom hele semesteret, mens friplasser må ryddes daglig.
Fristen for å søke om fast plass er 15. september i høstsemesteret, og 5. februar i vårsemesteret. Søknaden skal leveres til lesesalsinspektøren, og skal inneholde navn, romnummer, studium, om søkeren skal levere master- eller bachelorgradsavhandling det inneværende semester, og ansiennitet. Beboere må søke om å få fast plass hvert semester, og i tillegg kvalifisere seg ved å signere i en fremmøteprotokoll minst 8 av 14 dager i de to siste ukene før søknadsfristen utløper. Fremmøteprotokoll blir hengt opp på døren til lesesalen av lesesalsinspektør. Beboere som skal på permisjon eller utveksling eller av andre årsaker ikke skal bo på Studenterhjemmet hele semesteret kan ikke søke.
De faste lesesalsplassene fordeles etter følgende prioritering:
1. Masterstudenter som skal levere masteroppgave i det inneværende semesteret
2. Bachelorstudenter som skal levere bacheloroppgave i det inneværende semesteret
3. Høyest fremmøte i søknadsperioden
4. Ansiennitet
Faste leseplasser skal merkes med navn. Beboere som får tildelt fast plass plikter å bruke denne minst 4 dager i uken, samt rydde plassen helt ved langvarig fravær (mer enn en uke), og legge igjen beskjed på plassen slik at andre beboere kan benytte den i fraværsperioden. Ved kortere fravær skal hovedplassen på pulten holdes ryddig slik at andre kan bruke pulten i mellomtiden.
Dersom en fast lesesalsplass ikke lenger skal brukes av beboeren som disponerer den (feks. fordi de er ferdig med eksamener og oppgaver for semesteret, har sluttet eller har mistet retten til å ha fast plass) skal leseplassen ryddes for personlige eiendeler, og gjøres om til friplass resten av semesteret.
9. Friplasser er merket ”Friplass”, og kan brukes av alle beboere ved Blindern Studenterhjem, bortsett fra beboere som allerede disponerer en fast leseplass. Forlates en friplass midlertidig, kan enhver overta pulten. Alt studiemateriell skal fjernes fra pulten etter bruk.
10. Det skal herske fullstendig stillhet på Biblioteket. Høylytt prat, spising etc. er forbudt. Lydløs bruk av mobiltelefon og datamaskin er tillatt. De tilstedeværende må selv sørge for å lufte. Det understrekes at medbrakte kaffekopper skal returneres når man forlater Lesesalen.
11. Ved semesterslutt skal alle personlige eiendeler fjernes fra plassene. Det som ikke fjernes vil bli kastet.
12. Rot og akkumulering av skrot skal ikke forekomme på Lesesalen.
13. Brukere av Biblioteket og Biblionette plikter å følge Bibliotekaren og Lesesalsinspektørens anvisninger. Ved gjentatte eller særlig grove overtredelser av reglementet, kan inspektøren anmelde forholdet til Kollegiet.
Vedtatt av Kollegiet 09.10.73
Endret og vedtatt av Kollegiet 10.12.91
Endret og vedtatt av Kollegiet 12.02.01
Endret og vedtatt av Kollegiet 25.11.02
Endret og vedtatt av Kollegiet 15.11.10
Endret og vedtatt av Kollegiet 19.05.14
Endret og vedtatt av Kollegiet 07.11.16
Endret og vedtatt av Kollegiet 14.05.18
Endret og vedtatt av Kollegiet 08.11.18