A: Generelt


           (Hvem som har dugnad, og dugnadens varighet)

  1. Alle pygmeer, studenter og elefanter er dugnadspliktige. Dugnaden består av to dugnader à 3,5 timers arbeid eller 14 ryddevakter hvert semester. For elefanter består dugnaden av en dugnad à 3,5 timers arbeid eller syv ryddevakter hvert semester. 

    (Bytte av dugnad)

Beboerne kan bytte dugnader og studentkjøkkenvakter seg i mellom. Dersom byttet ikke meldes til og bekreftes av Dugnadsledelsen eller Kollegiet skriftlig, er man ansvarlig for at stedfortrederen møter. Beboerne kan også senest innen onsdagen før dugnaden/studentkjøkkenvakten søke om utsettelse.

(Beboere som er unntatt fra ordinær dugnadstjeneste)

  1. Beboere som er unntatt fra ordinær dugnadstjeneste er festforeningsmedlemmer i sittende semester, Foreningsstyrets formann, deltakere i vaktlaget (én vakt-økt tilsvarer én dugnad), deltakere på hyttestyrets semesterdugnad, fotograf Blindernåret (inntil 2 dugnader), redaktør for Blindernåret (inntil 4 dugnader tilsammen) og Kollegiets oppmenn-og understillinger (viser til oversikt i Generell instruks for Kollegiets oppmennstillinger). Deltagere på Biblioteksdugnad kan få innvilget fritak for én dugnad etter søknad til Kollegiet. Dersom omstendighetene gjør det nødvendig, eller ovennevnte ikke fyller sine verv tilfredsstillende, kan disse pålegges dugnad. Kollegiet kan i spesielle tilfeller gi øvrige beboere fritak fra dugnad. Sittende Kollegiemedlemmer er ved semesterstart fritatt fra ordinær dugnad. Kollegiet har en egendisponert dugnad én gang i semesteret.

    (Varsling til dugnadsleder)
  2. Beboere som bytter dugnadsvakten sin til enten vakt i Billa Bar, hyttedugnad, studentkjøkkenvakt, dagdugnad eller søker om utsettelse av dugnad skal gi beskjed til dugnadsleder senest i løpet av onsdagen før dugnaden man er satt opp på om at man har byttet bort dugnaden sin.
    Det er ikke plikt til å melde i fra dersom man har solgt dugnaden sin til en annen beboer, dette gjøres på eget initiativ og på egen risiko.

    (Utflytting før gjennomført dugnad)
  3. Beboere som sier opp kontrakt/tar permisjon før 15. oktober/mars uten å ha gjennomført påmeldt dugnad/ryddevakt vil måtte betale avgift tilsvarende bot for en dugnad. De som sier opp kontrakt/tar permisjon etter disse datoene uten to gjennomførte dugnader vil måtte betale for en/to avhengig av hva de har gjennomført.

    (Innflytting senere en semesterstart)
  4. Nye beboere, eller gamle beboere som kommer tilbake fra permisjon, som flytter inn før 15. oktober/mars, skal hvis mulig gis arbeid tilsvarende to dugnader første semester. De som flytter inn etter disse datoene skal settes opp på arbeid tilsvarende en dugnad.

    (Ikke gjennomført dugnad ved semesterslutt)
  5. Beboere som flytter ut uten å ha gjennomført sitt pliktige arbeid for semesteret tilsvarende to dugnader, skal ilegges en ekstra bot for hver dugnad/ryddevakt de ikke har gjennomført i semesteret, i tillegg til eventuelle straffebøter som har påløpt i løpet av semesteret. Denne ekstraboten skal kompensere for den straffedugnad de dermed slipper unna, da denne ikke overføres til neste semester.


    B: Spesielt for dugnaden

    (Utdeling av dugnadsdager)
  6. Brukets beboere får automatisk tildelt dugnadsdager ved starten av hvert semester.

    (Hvordan dugnaden varsles)
  7. Dugnadsledelsen leverer ut lapp om dugnadsdatoer og passord til dugnadens nettside til alle Beboere i starten av hvert semester. På disse nettsidene kan beboeren selv endre de automatisk tildelte dugnadsdagene. Hver uke henges det også opp en oversikt over hvem som har dugnad følgende uke.

    (Mulighet for dagdugnad)
  8. Beboere som ønsker å utføre dugnaden på dagtid, kan avtale dette med vedlikeholdsleder. En dagdugnad varer like lenge som en ordinær dugnad.

    (Bøter)
  9. Beboere som ikke møter til dugnad, ilegges bot stor kroner 800,- samt ny dugnad første mulige lørdag. Kollegiet kan dersom særlige grunner tilsier det, dispensere fra bøteleggelsen, eventuelt også fra innkallelse til ny dugnad.

    (Om gjennomføringen)
  10. Ingen skal forlate dugnaden før dugnadstiden utløper uten dugnadsledelsens tillatelse. Dugnaden skal gjennomføres etter beste evne, og med god arbeidsmoral. Brudd på dette punktet vil kunne føre til at dugnaden anses som ikke utført.

    (Klagerett)
  11. Klager kan rettes skriftlig til dugnadsledelsen som rapporterer videre til Kollegiet, eller leveres direkte til Kollegiet.


    C: Spesielt for studentkjøkkenvakt

    (Ansvar for studentkjøkkenvaktsordningen)
  12. Kollegiet er ansvarlig for studentkjøkkenvaktsordningen.

    (Fordeling av vakter)
  13. Studentkjøkkenvaktene fordeles av Kollegiet. Prinsippet for tildeling er «førstemann-til-mølla».

    (Bøter)
  14. Vakthavende i Kollegiet fører kontroll med ryddingen og skal ilegge både en bot stor kroner 200,- og dags straffevakt for hver dag med manglende oppmøte eller slendrian i ryddingen.

    (Kollegiets informasjonsplikt)
  15. I starten av hver uke skal vakthavende i Kollegiet ta kontakt med ukens studentkjøkkenvakt, og underrette dem om arbeidsoppgaver og gjennomføring. Gjeldende studentkjøkkenvakt skal gis en instrukslapp hvor arbeidsoppgavene står listet.

    (Studentkjøkkenvaktens omfang)
  16. Dugnaden skal beramme tre studentkjøkkenvakter hver uke, i to sammenhengende uker.
    (Arbeidets art, samt kollegiets adgang til å fravike avtalt instruks) 
  17.  Ryddingen på studentkjøkkenet skal til enhver tid innebære å

a. tømme og/eller sette på oppvaskmaskin

b. sørge for at det ikke står skitten oppvask på benkene

c. vaske overflater

d. vaske mikrobølgeovnen, og

e. ta ut søpla

Vakthavende kollegiemedlem gis myndighet til å dispensere fra enkelte punkter og til en viss grad pålegge andre plikter innenfor det som må anses rimelig. Ved uoverensstemmelser om slike pålegg skal præces avgjøre tvisten. 

         (Tidspunkt for utførelse)

    18. Gjeldende studentkjøkkenvakt avtaler i samråd med vakthavende i Kollegiet hvilke dager studentkjøkkenvakten skal beramme. Ryddingen foregår fra 20:30 og skal være ferdig innen 22.30, og vakthavende i Kollegiet skal etter dette inspisere arbeidet. Vakthavende i Kollegiet står fritt til å utvide disse fristene etter avtale med ukens studentkjøkkenvakt.

(Klagerett)

    19. Klager rettes til Kollegiet. 

(Meldeplikt)

    20. For at studentkjøkkenvaktukene skal bli registrert, plikter studentkjøkkenvakten å henvende seg til vakthavende i Kollegiet etter gjennomført ryddevakt og ved å skrive under på skjemaet for        studentkjøkkenvakt som henger i foajeen.



Vedtatt av Kollegiet 29.04.80
Revidert og vedtatt av Kollegiet 7 ganger i perioden 30.04.80 – 17.05.09
Revidert og vedtatt av Kollegiet 18.05.09
Revidert og vedtatt av Kollegiet 02.11.09
Revidert og vedtatt av Kollegiet 15.11.10
Revidert og vedtatt av Kollegiet 05.11.12
Revidert og vedtatt av Kollegiet 06.05.13
Revidert og vedtatt av Kollegiet 19.05.14
Revidert og vedtatt av Kollegiet 08.06.15
Revidert og vedtatt av Kollegiet 15.09.19
Revidert og vedtatt av Kollegiet 21.05.22
Revidert og vedtatt av Kollegiet 21.11.22
Revidert og vedtatt av Kollegiet 21.05.23
Revidert og vedtatt av kollegiet 27.05.23



  • No labels